Op 1 mei 2015 heeft het bestuur van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland besloten tot het afstoten van de blusboot ‘De Weer’ en het overdragen van de boot aan het Veiligheidsmuseum
PIT in Almere. Kort daarna heeft een aantal actieve en oud-brandweerlieden zich gebogen over het behoud van het brandweervaartuig voor de Zaanstreek.

Het besluit van het van het bestuur van de VrZW was gebaseerd op de bevindingen van de Antea Group,neergelegd in een omvangrijk rapport dat op 25 september 2014 werd uitgebracht.
De leden van de initiatiefgroep ‘Behoud Blusboot De Weer’ konden zich grotendeels vinden in de rationele bevindingen van de Antea Group. Dat gold echter niet voor het overdragen van de blusboot aan het Veiligheidsmuseum.

De blusboot is onlosmakelijk verbonden met de industriële geschiedenis van de Zaanstreek. De motivatie om de boot op 4 oktober 1958 in gebruik te nemen, werd ingegeven door de enorme brand in het Zaansch Veem op 15 oktober 1954.

Met haar leeftijd van 58 jaar heeft de boot de status van ‘Varend Erfgoed’. Van Zaans Varend Industrieel Erfgoed. De leden van de initiatiefgroep weten zich daarin gesteund door de Vereniging Zaans Erfgoed.

Met de wetenschap dat zij zich verzekerd wisten van voldoende draagvlak, hebben de leden van de initiatiefgroep op 9 november 2015 besloten tot de oprichting van de Stichting Blusboot De Weer.

Op 2 december 2015 werd de Stichting Blusboot de Weer opgericht.

De Stichting zet zich in voor het behoud voor de Zaanstreek van ‘De Weer’ en de instandhouding van het bijzondere varende erfgoed.