De drijvende brandspuit “de Vuurvreter” van de Bedrijfsbrandweer van Bruynzeel.

De boot “de Vuurvreter” heeft een lengte van 15,5 meter, is 4 meter breed en heeft een toren van 8 meter hoog. Bij een druk van 8 atmosfeer geeft hij 6000 liter water p/minuut en 4000 liter bij 12 atmosfeer, geleid door een kanon dat boven op het bordes van de toren is opgesteld. Op dit bordes is ook een waterkanon en helemaal bovenaan nog aansluitingen voor 8 slangen van 2 1/2 en 8 duim.

De Vuurvreter heeft 750 meter slang aan boord.

De Bruynzeel Bedrijfsbrandweer staat onder leiding van commandant de heer K. de Jong. De bemanning bestaat uit een commandant, de heer C.J.P. van Lunteren, en 8 man n.l. een stuurman, een machinedrijver en 6 spuitgasten. 

De Vuurvreter is de op één na grootste spuit in Nederland, alleen de “Jason” in Amsterdam is groter. De bekende “Jan van der Heijden” geeft minder, n.l. 3200 liter bij 10 atmosfeer terwijl een rijdende spuit gemiddeld 1800 liter bij 8 atmosfeer geeft. In de Vuurvreter zit een motor van 150 PK, die behalve voor het pompen ook gebruikt wordt voor voortdrijving van de boot. De boot vaart 15 km p/uur en heeft een speciale schroef. De Kromhout motor, welke elektrisch wordt gestart, wordt bij gebruik van het waterkanon door de keerkoppeling uit- en ingeschakeld op de pomp.

De pomp is een product van de “Jaffa” fabrieken te Utrecht. De straalpijpen en mondstukken werden geleverd door de firma De Boer uit Amsterdam en de firma Pais uit Zaandam leverde de brandweeruitrusting. Zelfs scheepsomroepers prijken in de stuurhut + verbandkist, schuimblussers enz. Ook een kolossaal anker wordt mee gevoerd om eventueel midden in de vaart aan te kunnen meren als er aan de wal geen mogelijkheid daartoe is.

De Vuurvreter bezit ook een schuimkanon voor de branden die niet met water kunnen worden geblust. Het schuimkanon geeft 2000 liter schuim p/minuut, een vermenging van tutogeen, water en lucht. Dit schuim wordt speciaal gebruikt bij benzinebranden.

Scheepwerf “Vooruit” aan de Zuiddijk heeft het schip gebouwd. De Vuurvreter is opgeleverd op 20 september 1940