Zaandam* Blusboot De Weer kwam op 6 oktober 1958 in dienst. De directe aanleiding was de groot-ste brand in de geschiedenis van de Zaanstreek bij Zaans Veem aan de Oostzijde in 1954.

De brandweer had wel een blus-y boot, De Vaart, maar er was grote behoefte aan grotere slagkracht en snelheid op het water. Die kwam er met De Weer in 1958. De eerste blu-sactie van de fonkelnieuwe blus-boot De Weer op 6 oktober in 1958 was even schrikken. Op de kurk-droge dag viel ineens een plens-buitje neer op de hooden van voorbijgangers aan de Savornin Lohmanstraat. De straal werd per ongeluk niet gericht op de Zaan maar op de Burcht.

De boot was special ontworpen zodat hij de bruggen in de Zaan-streek kon passeren. Ook de laagste De Weer nog in de oude kleur in 1972. brug in de Zaan: de Zaanbrug. Oud-commandant Marcel Blaich:

Daar hebben we wel een keer vast gezeten toen het waterpeil hoger stond dan normaal.” Behalve twee waterkanonnen, beschikt de blusboot ook over een schuimkanon.

Begin jaren negentig kreeg De weer de beschikking over een nozzle, een soort douchekop waar-mee met 5500 liter water een watergordin kan worden aangelegd om een vonkenregen tegen te hou-den én om het eigen schip te beschermen.

Volgens de veiligheidsregio is de blusboot niet meer per se nodig en is de keuze gemaakt om hem weg te bezuinigen. Bij grote calamiteiten kan er een beroep worden gedaan op de blusboot van de Amsterdamse brandweer.

De bedoeling is om De Weer straks over te dragen aan veiligheidsmu-seum PIT in Almere. Drie oud-commandanten bezig om de alter-natieven te onderzoeken om de boot te toch te behouden voor de Zaanstreek. Ze hebben drie maan-den de tijd gekregen om dat te onderzoeken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.