Stichting Blusboot de Weer

Technische Informatie

In 1958 werd Blusboot ‘De Weer’ opgeleverd, het schip werd ontworpen door de heer Zwolsman en gebouwd bij  Scheepswerf J. van der Molen & Zonen. De blusboot moest aan verschillende eisen voldoen, zij mocht niet te hoog zijn in verband met de doorgang onder de bruggen over de Zaan en de diepgang mocht niet te diep zijn in verband met de ondiepe van de vaarten en sloten. Onderstaand de technische gegevens bij oplevering

De Weer

Werkzaamheden aan de boot

In 1991 is ‘De Weer’ (het op dit moment 34 jaar oude vaartuig) voor een ton opgeknapt bij scheepswerf Molenaar. 

De boot die eerder groen was, heeft haar originele rode kleur met witte band teruggekregen. Verder is zij voorzien van een boegschroef, waardoor bij acties sneller gemanoeuvreerd kan worden. Ook is de boot voorzien van een radarinstallatie en een hydraulische lichtmast. De nieuwe schuimtank kan een twee keer zo groot schuimtapijt neerleggen als eerder het geval was. 

In augustus 1995 werden de motoren vervangen door de Noordhollandse Motorenrevisie BV In Nieuwe Niedorp. De vier Kromhout tweetakt dieselmotoren werden vervangen door vier Perkins viertakt dieselmotoren. De M130C-motoren zorgen voor voortstuwing, de M215C-motoren drijven de Stork centrifugaalpompen aan. Elk met een pompcapaciteit van 7.000 l/min.

Twee Perkins M130C-Motoren

99 KW / 135 PK

4-takt diesel

Voor de voorstuwing van de boot

Twee Perkins M215C-Motoren

158 KW / 215 PK

4-takt diesel

Voor de aandrijving van de Stork centrifugaalpompen

Op 13 oktober 2003 ging Blusboot de Weer de helling op. Als voorbereiding hierop is de bemanning twee avonden bezig geweest met de boot leeghalen. Alles moest eruit, ademluchttoestellen, porto’s, ongeveer 50 stuks 6, 4, 3 en 2” slangleidingen, tussenmengers, schuimstraalpijpen en andere hardware. De boot werd naar Wed. K. Brouwer Scheepswerf BV gebracht. De volgende werkzaamheden werden gedaan:

nieuwe schroeven, nieuwe 6” afsluiter op het dek, waterkanonnen, persafsluiters, ankerlier en reviseren, nieuw RVS en geïsoleerd uitlaatsysteem, volledig nieuwe elektrische bedrading (door de bemanning zelf geïnstalleerd), nieuwe loopplanken. Ook zouden de schroefassen gereviseerd worden maar dat bleek niet meer te kunnen, dus die zijn ook vernieuwd. Verder is ‘De Weer’ van buiten helemaal geschilderd en voorzien van BiZa striping. Daarnaast zijn er nog andere grote en kleine reparaties uitgevoerd.

Technische gegevens in 2016

0
Lengte
0k
Breedte
0
Diepte
0
Kruiphoogte
0
Max. Snelheid
0
Schuimmiddel

Motoren

Stuurboord

Kromhout, type 8 t.s.; nr 15275 voor voortstuwing 140 Pk

Bakboord

Kromhout, type 8 t.s.; nr. 15274 voor voortstuwing 140 Pk

Pompmotoren

Stork Centrifugaal elk 600 l/min bij 8 ato

Keerkoppeling

Hydraulisch type Brevo