In 1958 werd Blusboot ‘De Weer’ opgeleverd, het schip werd ontworpen door de heer Zwolsman en gebouwd bij Scheepswerf J. van der Molen & Zonen. De blusboot moest aan verschillende eisen voldoen, zij mocht niet te hoog zijn in verband met de doorgang onder de bruggen over de Zaan en de diepgang mocht niet te diep zijn in verband met de ondiepe van de vaarten en sloten. Onderstaand de technische gegevens bij oplevering
Technische Informatie
Werkzaamheden aan de boot
In 1991 is ‘De Weer’ (het op dit moment 34 jaar oude vaartuig) voor een ton opgeknapt bij scheepswerf Molenaar.
De boot die eerder groen was, heeft haar originele rode kleur met witte band teruggekregen. Verder is zij voorzien van een boegschroef, waardoor bij acties sneller gemanoeuvreerd kan worden. Ook is de boot voorzien van een radarinstallatie en een hydraulische lichtmast. De nieuwe schuimtank kan een twee keer zo groot schuimtapijt neerleggen als eerder het geval was.
In augustus 1995 werden de motoren vervangen door de Noordhollandse Motorenrevisie BV In Nieuwe Niedorp. De vier Kromhout tweetakt dieselmotoren werden vervangen door vier Perkins viertakt dieselmotoren. De M130C-motoren zorgen voor voortstuwing, de M215C-motoren drijven de Stork centrifugaalpompen aan. Elk met een pompcapaciteit van 7.000 l/min.
Twee Perkins M130C-Motoren
99 KW / 135 PK
4-takt diesel
Voor de voorstuwing van de boot
Twee Perkins M215C-Motoren
158 KW / 215 PK
4-takt diesel
Voor de aandrijving van de Stork centrifugaalpompen
Op 13 oktober 2003 ging Blusboot de Weer de helling op. Als voorbereiding hierop is de bemanning twee avonden bezig geweest met de boot leeghalen. Alles moest eruit, ademluchttoestellen, porto’s, ongeveer 50 stuks 6, 4, 3 en 2” slangleidingen, tussenmengers, schuimstraalpijpen en andere hardware. De boot werd naar Wed. K. Brouwer Scheepswerf BV gebracht. De volgende werkzaamheden werden gedaan:
nieuwe schroeven, nieuwe 6” afsluiter op het dek, waterkanonnen, persafsluiters, ankerlier en reviseren, nieuw RVS en geïsoleerd uitlaatsysteem, volledig nieuwe elektrische bedrading (door de bemanning zelf geïnstalleerd), nieuwe loopplanken. Ook zouden de schroefassen gereviseerd worden maar dat bleek niet meer te kunnen, dus die zijn ook vernieuwd. Verder is ‘De Weer’ van buiten helemaal geschilderd en voorzien van BiZa striping. Daarnaast zijn er nog andere grote en kleine reparaties uitgevoerd.
Technische gegevens in 2016
Lengte
Breedte
Diepte
Kruiphoogte
Max. Snelheid
Schuimmiddel
Motoren
Stuurboord
Kromhout, type 8 t.s.; nr 15275 voor voortstuwing 140 Pk
Bakboord
Kromhout, type 8 t.s.; nr. 15274 voor voortstuwing 140 Pk
Pompmotoren
Stork Centrifugaal elk 600 l/min bij 8 ato
Keerkoppeling
Hydraulisch type Brevo